علل بیماریهای التهابی ومکانیزم آن درسلول

ده ها میلیون نفر در سراسر دنیا به دیابت نوع 2، آرتریت وسایر بیماریهای مزمن مبتلا هستند . در مطالعه ای که توسط انستیتو ملی سلامت انجام گردید برای اولین بار، مکانیزمی که در آن مولکولهای اینترلوکین بتای 1 ، درسلول تولید می شود، کشف گردید. به گفته ی محققین ، این کشف میتواند به درمان بیماریهای التهابی کمک  کند.

نتایج این تحقیق درماه مارس 2012 در ژورنال immunityبه چاپ خواهد رسید. مکانیزیم کشف شده نقش اساسی در ایجاد التهاب دارد. التهاب ریشه ی اصلی برخی از بیماریهای کشنده از جمله سکته و بیماریهای قلبی عروقی است.

درحال حاضر، داروهایی برای جلوگیری از عملکرد مولکولهای اینترلوکین بتا 1 بعد از ترشح آن توسط سلول طراحی شده است. اما یافته های این تحقیق به دانشمندان کمک می کند تا درمانهایی را طراحی نمایند که از ترشح وتولید مولکولهای اینترلوکین بتا 1 از سلول ممانعت کند در نتیجه روش ها و داروهای موثرتری برای بیماریهای التهابی ایجاد خواهد شد.

دکتر Arditiمی گوید:  اگر بتوانیم از چگونگی تولید این مولکولها در بدن آگاه شویم، می توانیم از تولید آن توسط سلول ممانعت کنیم. تاکنون این قطعه از پازل قطعه ی گمشده ی ما بود . قبلاً دانشمندان مشخص کردند که در سلولهای مرده ، تخریب DNAمیتوکندری سبب تحریک پروتئینی میشود که آزاد شدن اینترلوکین بتا 1 را فعال میکند.

مطالعات قبلی نشان داد که هنگام ترشح بیش از حد مولکولهای اینترلوکین بتا 1 از سلول ، میزان بروز بیماریهای التهابی بشدت افزایش می یابد. تنها در آمریکا تقریباً صد میلیون نفر به سه بیماری دیابت نوع 2، آرتریت روماتوئید و آترواسکلروز مبتلا می باشند.

به گفته ی دکتر Fineکشف دکتر Arditiوهمکارانش تاثیر شگرفی بر مجموعه ی وسیعی از بیماریهای التهابی دارد، بخصوص اگر مداخلات درمانی درمراحل اولیه ی مکانیزم تولید مولکول اینترلوکین بتا 1 انجام شود. دراین صورت میتوان بطور جدی از بروز بیماریهای مخرب و وخیم التهابی جلوگیری نمود.

منبع: www. medicalnewstoday.com